Domácí - Nový jízdní řád vlaků mnoho nového nepřináší

9. 12. 2012 00:00 , autor: Milan Dolejší

Vlaky se začínají řídit novým jízdním řádem. Nepřináší zásadní změny, na naprosté většině dálkových i regionálních linek dochází pouze k minutovým posunům jednotlivých spojů. I na to si ale musí cestující dát pozor. Kdo například jezdí expresními vlaky z Prahy do Brna, musí na nádraží dorazit o tři minuty dříve než dosud. S novým jízdním řádem přibývá spojů Leo Express, jeho konkurence potom upravuje některé parametry svých vlaků – jízdní dobu nebo počet zastavení.

articleImg

NEJVĚTŠÍ ZMĚNY V JŘ 2013

Dálková doprava:

  • více vlaků Leo Express (plný provoz pravděpodobně již během prosince)
  • nový vlak EC Brno–Budapešť
  • přesměrování dopoledního vlaku Vídeň–Berlín a večerního Berlín–Vídeň do Bratislavy
  • nový vlak EC Vídeň–Praha
  • nový vlak Budapešť–Varšava, prodloužení expresu Břeclav–Bohumín do Varšavy
  • odklonění vlaků Praha – Plzeň – Norimberk do Mnichova

Praha a Středočeský kraj:

  • taktová doprava na trati Praha–Vrané nad Vltavou (linka S8/S80)
  • během roku nové linky Kralupy nad Vltavou–Benešov a Masarykovo nádraží–Čakovice

Jihomoravský kraj:

  • zkrácení intervalů vlaků Brno–Blansko na 15 minut

Olomoucký a Moravskoslezský kraj:

  • zrušení rychlíků Jeseník–Ostrava, nahrazení spěšnými vlaky
  • spěšné vlaky Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín o víkendech zkráceny do trasy Ostrava–Havířov (linka R1)
  • prodloužení linky Mosty u Jablunkova – Bohumín – Ostrava do Studénky (S2)

Zlínský kraj:

  • více vlaků do Zlína výchozích zpoza Otrokovic (např. z Olomouce)
  • zrušení přímého vlaku Brno – Vlárský Průsmyk – Trenčín (přestup na hranicích)

Liberecký kraj:

  • posílení dopravy mezi Turnovem a Tanvaldem
  • nové spoje Liberec–Vesec

Ústecký a Karlovarský kraj:

  • posílení vlaků Ústí nad Labem – Úpořiny – Bílina
  • posílení přímých vlaků Most–Karlovy Vary

V dalších krajích dochází obvykle k minutovým posunům odjezdů některých spojů a např. k nasazení nových vozidel. Zkontrolujte proto jízdní řád, aby vlak v pondělí neujel!

Cestování vlakem nebude horší

Pro cestující je zásadní, že nový jízdní řád nepřináší zásadní zhoršení dopravní obslužnosti. Oproti minulým rokům se podařilo zachovat provoz na všech tratích, v Pardubickém kraji dokonce nové vedení začalo uvažovat o oživení některých lokálek. Nedochází také k bezvýhradnému zrušení žádné rychlíkové linky, ačkoli stát přestává objednávat vlaky Jeseník–Ostrava. Jejich provoz však nově mezi Jeseníkem a Krnovem platí kraje, spoje tak zůstávají zachovány.

Na trati Praha–Ostrava se brzy naplno zapojí do provozu dopravce Leo Express, který k dosavadním dvěma párům spojů přidává další tak, aby mohl jezdit každé dvě hodiny. Zatím ale pojedou pouze čtyři páry spojů denně místo plánovaných osmi kvůli technickým problémům části nových jednotek. Zbytek se přidá pravděpodobně do konce prosince. Černé vlaky jsou ze čtyř linek, které v této trase jezdí, druhé nejrychlejší – na jednotky Pendolino s naklápěcí skříní ztrácejí pár minut, oproti Regiojetům a expresům ČD jsou však podstatně rychlejší. Regiojet, který je handicapován zejména pomalejšími lokomotivami, se potom zpoždění na kompletní trase snaží dohnat zrušením zastávek v Ústí nad Orlicí a Zábřehu na Moravě – čímž opět obnovuje "monopol" Českých drah na spojení těchto měst s Prahou či Olomoucí.

Jízdní řád začíná tradičně platit druhou prosincovou neděli, tedy zhruba tři týdny před koncem kalendářního roku. Vlaky by podle něj měly jezdit až do léta, termín změny grafikonu je stanoven na 9. června.

Nový jízdní řád přináší zlepšení pro spojení Prahy s Plzní. Po faktickém dokončení modernizace z Berouna do Rokycan činí jízdní doba hodinu a 35 minut – což je paradoxně zhruba stejně jako před zahájením prací na trati (v roce 2008), ale až o deset minut méně než během vrcholící modernizace před dvěma lety. V příštích letech má vzniknout přeložka tratě Rokycany–Plzeň a připravuje se také oprava úseku Praha–Beroun, výsledkem by potom mělo být další výrazné zrychlení. Zatím však přes dokončení modernizace prostřední části nedokážou vlaky v úseku Praha–Plzeň svou jízdní dobou konkurovat automobilové dopravě, ale ani dálkovým autobusům.

Jízdní řády nemění jen vlaky

Na 9. prosinec připadá celostátní termín změny jízdních řádů ve veřejné dopravě. V jiný čas tak mohou jezdit spoje městské hromadné dopravy nebo autobusy. Pro regionální a dálkové autobusové linky se vydávají nové tabulky, řada z nich zůstává ve stejné podobě jako dosavadní verze, může ale dojít také k rušení spojů nebo k posunu jejich časových poloh.

Autem rychle, vlakem rychleji? Jen výjimečně

Při spojení center velkých českých měst mají vlaky (ve spojení s MHD) navrch pouze výjimečně – nejrychlejší jsou při cestě z Prahy do Ostravy, Ústí nad Labem a také z Plzně do Českých Budějovic. S autobusy je potom jejich jízdní doba srovnatelná, popř. jsou rychlejší (ale pomalejší než auto) při cestách z Prahy do Brna nebo Českých Budějovic a také mezi Brnem a Ostravou. Zcela ztraceny jsou vlaky takřka při každé cestě do Liberce. Ve srovnání s autobusem (v kombinaci s MHD) jsou při cestě z centra do centra zhruba o hodinu pomalejší při cestě z Prahy i Brna, ve srovnání s autem je situace ještě mnohem horší.

Přestože jsou vlaky často pomalejší než auta, stále představují zajímavou alternativu, a to i pro cesty na velké vzdálenosti napříč Evropou. Cestující z Česka se bez přestupu dostanou docela daleko: Noční vlaky jezdí do Amsterodamu, Kodaně, Varšavy, Petrohradu, Moskvy nebo Curychu, v sezoně lze dojet i do Burgasu, Varny, Baru a letos po dvouleté přestávce i do Splitu. Denní vlaky potom dovezou cestující do Berlína a Hamburku, Mnichova, Vídně či Villachu, Budapešti i Bělehradu, Košic nebo Varšavy. Oproti loňskému roku zaniká přímé železniční spojení do Norimberku (existuje rychlejší autobusové spojení, popř. vlaky s přestupem), již od června nejezdí ani vlak do Štětína.

I cestování do zahraničí vlakem přitom může být časově výhodné. Při cestách z Prahy se to týká zejména jízd na východ – do Varšavy nebo Košic – srovnatelná s autem je i jízda do Hamburku. Naopak velkou ztrátu oproti silniční dopravě nabírají vlaky při jízdách do Mnichova či Bratislavy a Budapešti.

Článek obsahuje video, které na Vašem zařízení bohužel nelze přehrát.

Titulní strana